Het belang van voedingsvoeding begrijpen

Voeding wordt gedefinieerd als de studie van de componenten van voedsel die door het lichaam worden opgenomen, het proces waarmee voedingsstoffen worden gebruikt voor de ontwikkeling en het onderhoud van het lichaam, en de processen waarmee deze voedingsstoffen worden uitgescheiden. Het omvat ook opname, assimilatie, opname in weefsels, metabolisme, assimilatie van voedingsstoffen in cellen en metabolisme.

Voeding

Het menselijk lichaam kan slechts een bepaalde reeks voedingsstoffen verwerken uit het voedsel dat het binnenkrijgt. Voedselbronnen variëren afhankelijk van de geografische locatie, klimatologische omstandigheden en voedingsgewoonten. Enkele van de essentiële voedingsstoffen die in de meeste voedingsmiddelen worden aangetroffen, zijn calorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen.

Voedsel wordt ingedeeld in drie groepen: plantaardig voedsel, dierlijk voedsel en niet-voedsel. Dierlijk voedsel omvat melk, kaas, boter, eieren, vlees en vis, terwijl plantaardig voedsel granen, groenten, fruit en noten omvat. Non-food zijn non-food zoals tabak, drugs, alcohol en cafeïnehoudende dranken.

Elk voedselsoort heeft een wisselend aantal voedingsstoffen, die elk hun eigen fysiologische effecten op het lichaam hebben. Sommige voedselcategorieën bevatten meer voedingsstoffen dan andere. Een voedingsstof die bijvoorbeeld in fruit en groenten wordt aangetroffen, is vitamine A. Andere voedselbronnen van vitamine A zijn onder meer levertraan, gedroogde sinaasappelschil, gedroogde papaja en gedroogde spinazie. Deze bronnen zijn rijk aan vitamine A maar bieden ook andere vitamines en mineralen die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling van het lichaam.

Voedingsmiddelen die vitamine A bevatten, zijn onder meer vers fruit en groenten zoals wortelen, bieten, aardbeien, papaja, meloen, aardbeien, boerenkool, spinazie, bosbessen, perziken en grapefruit. Vers fruit en groenten bevatten mogelijk een hoog vitamine A-gehalte, maar ze bevatten niet voldoende vitamine A om de gezondheidsproblemen die met deze vitamine samenhangen, te verhelpen. Vitamine A-rijk voedsel omvat lever, wortelen, bloemkool, zoete aardappelen, spinazie, bonen, eigeel en tomaten. Levertraan, gedroogde sinaasappelschil, gedroogde papaja, gedroogde spinazie, gedroogde spinazie zijn ook bronnen van vitamine A die als supplement kunnen worden geconsumeerd. Deze bronnen van vitamine A kunnen vitamine A-toxiciteit helpen voorkomen, wat een zeldzame maar ernstige aandoening is waarbij het immuunsysteem van het lichaam wordt aangevallen vanwege onvoldoende toevoer van de vitamine.

Voedingsmiddelen die hetzelfde aantal voedingsstoffen bevatten als vitamine A, worden vitaminerijk voedsel genoemd. Vitaminen A, C en E zijn enkele van de belangrijkste van de vitaminerijke voedselbronnen. Enkele van de andere voedingsstoffen die in vitaminerijk voedsel worden aangetroffen, zijn foliumzuur, riboflavine, ijzer, jodium, thiamine en niacine.

Een breed scala aan voedingsmiddelen kan de opname van voedingsstoffen door het lichaam remmen, dus het is belangrijk om dagelijks gezond voedsel te consumeren. Vooral de vitamines A, C en E zijn buitengewoon effectief om de opname van ijzer en foliumzuur te voorkomen. In het verleden kon een persoon die geen ijzer of foliumzuur at, tot twee jaar oud worden zonder symptomen van bloedarmoede.

Voedingsvoorlichting moet deel uitmaken van de reguliere gezondheidsvoorlichting. Kinderen, vooral zuigelingen en jonge kinderen, moeten leren over voeding om hen te helpen in de voedingsbehoeften van hun lichaam te voorzien. Voedingsvoorlichting helpt ook bij het voorkomen en behandelen van tekortkomingen in het immuunsysteem die tot ernstige ziekten kunnen leiden en het leven van een persoon kunnen verkorten.

Voedsel is een belangrijke bron van vitamine A en C, maar voedsel dat rijk is aan vitamine A, zoals citrusvruchten en groene bladgroenten, moet ook een dagelijkse dosis vitamine C bevatten.Mensen met een dieet met veel bètacaroteen lopen mogelijk een groter risico. voor het ontwikkelen van een longziekte. Sommige mensen kunnen rachitis ontwikkelen, wat een tekort aan vitamine A is dat leidt tot de vorming van een schilferige huid. Gebrek aan vitamine A kan broze nagels en tandverlies veroorzaken. Foliumzuur is vooral belangrijk voor het lichaam om rode bloedcellen te produceren en in stand te houden. Foliumzuur heeft een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder de preventie van hartaandoeningen, botaandoeningen, osteoporose en kanker.

De beste bron van vitamine A voor gezonde kinderen is sinaasappelsap, maar veel voedingsmiddelen bevatten vitamine A, zoals melk, eieren, noten, wortels en groene bladgroenten. Zwangere en zogende vrouwen moeten echter een vitamine A-supplement nemen om ervoor te zorgen dat hun groeiende foetus alle vitamines en mineralen krijgt die het nodig heeft. De regering van de Verenigde Staten raadt aan om vitamine A-supplementen te nemen voor kinderen van zes maanden tot twee jaar oud. Volwassenen wordt geadviseerd om verschillende soorten fruit en groenten en magere zuivelproducten te eten om dezelfde hoeveelheid vitamine A te krijgen als zuigelingen.

Voedselbronnen van vitamine A kunnen veel vet en cholesterol bevatten, maar de beste bron van vitamine A zijn de zonnebloempitten en vitamine A-olie. Deze vitamine werkt het beste in combinatie met andere antioxidanten om de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam te bestrijden. Voedingsmiddelen die vitamine A bevatten, zijn onder meer vis, spinazie, wortels, selderij, bananen, abrikozen, zoete erwten en andere felgekleurde groene bladgroenten. De beste bron van vitamine A voor volwassenen zijn echter lever, spinazie en wortelen.

Vitaminen A, C en E zijn belangrijke voedingsstoffen voor een goede celdeling en het onderhoud van huid, botten en tanden. Een goede voeding is belangrijk om het risico op kanker en hartaandoeningen te verminderen. Een gezonde huid en botten zijn de eerste stappen op weg naar een lang en gezond leven, en gezonde tanden en tandvlees helpen beschermen tegen gaatjes.